نکات مهم در راه اندازی سیستم تهویه

فهرست مطالب

سیستم تهویه مطبوع شامل دستگاه هایی است برای تهویه هوای محیط زندگی، محل کار یا واحد های صنعتی. برای ایجاد این سیستم، نیازمندیم بدانیم تحت چه شرایطی می توان راه اندازی سیستم تهویه را اجرا نمود و از آن استفاده کرد.

 

اجرای سیستم تهویه مطبوع در ساختمان چه اهمیتی دارد؟

 

اجرای سیستم تهویه مطبوع در ساختمان چه اهمیتی دارد؟

یکی از مهم ترین ملزومات برای ساختمان های مسکونی امروزی، نصب و اجرای کانال تهویه هوا می باشد. کانال های هوا باعث ایجاد مسیر و شرایط مناسب برای ورود هوای تمیز به محیط داخل خانه می شوند.

راه اندازی سیستم تهویه برای چیلر، داکت، انواع کولرها و انواع مکنده ها انجام می شود. برای نصب و راه اندازی سیستم تهویه باید به این نکته مهم توجه داشت که برای نتیجه گیری هرچه بهتر و پایین تر آمدن هزینه ها، این کار توسط متخصصان حرفه ای باید انجام بگیرد.

 

 

انواع کانال کشی سیستم تهویه مطبوع

انواع کانال کشی در راه اندازی سیستم تهویه به شرایط هوای عبوری، سطح مقطع و سرعت عبور هوا بستگی دارد.این تقسیم بندی از نظر شرایط هوای عبوری به کم فشار، فشار متوسط و پرفشار تقسیم می شود. از نظر سطح مقطع، کانال ها می توانند چهارگوش یا دایره ای باشند.

کانال هایی با سطح مقطع دایره ای، محیط کمتری نسبت به کانال های چهارگوش اشغال می کنند. هزینه نسبتا کمتری دارند. در این کانال ها افت فشار کمتر است و همچنین دمای هوایی که از این کانال ها عبور میکند کمتر تغییر می کند. کانال ها از نظر سرعت نیز به کانال کم سرعت و پر سرعت تقسیم می شوند.

 

دستورالعمل های راه اندازی سیستم تهویه

 

دستورالعمل های راه اندازی سیستم تهویه

هنگام نصب تجهیزات HVAC باید به این نکات توجه داشت: انتخاب نوع مناسب دستگاه، اندازه مناسب، نصب دستگاه در محیط مناسب و وجود فشای کافی در موتورخانه . در صورتی که فضای نگهداری سیستم نامناسب باشد، ممکن است آلودگی ها وارد هوای محیط شوند و شرایط نامطبوعی ایجاد شود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که  سرویس به موقع و نگهداری پیشگیرانه، باعث کاهش چشمگیر هزینه های نگهداری می شود. تکنسین های سیستم تهویه باید بصورت منظم، وضعیت فنی سیستم ها را بررسی، ثبت و گزارش کنند. باید فهرستی از قطعات یدکی مورد نیاز را تهیه نمود.

 

در مورد نگهداری سیستم های تهویه بیشتر بدانید.

 

نکات مهم در راه اندازی تهویه

همانطور که میدانید راه اندازی سیستم های تهویه، کاری تخصصی است و نیاز به براوردهای زیادی دارد. برای امنیت بیشتر و تجربه هوای مطبوع بهتر، پروسه نصب و راه اندازی بایست با دقت و مهارت بالایی انجام شود.

هواکش های صنعتی و بزرگ در سقف های کاذب قابل نصب نیست، چرا که این سقف ها تحمل وزن هواکش های صنعتی را ندارند. برای نصب هواکش های معمولی روی دیوار، سقف کاذب، و شیشه از روش مشخصی استفاده می شود. برای فیسک کردن این هواکش ها از چسب آکواریوم استفاده می شود.

  • ارزیابی نیازهای تهویه

قبل از راه‌اندازی یک سیستم تهویه، نیازهای خاص فضای خود را تعیین کنید. عواملی همچون اندازه منطقه، تعداد ساکنین، وجود آلاینده‌های ممکن و سطح راحتی مطلوب را در نظر بگیرید.

  • انتخاب مدل تهویه

با انواع مختلف تهویه مانند تهویه طبیعی، تهویه مکانیکی و سیستم‌های ترکیبی آشنا شوید. هر رویکردی مزایای خود را دارد و برای محیط‌های خاص مناسب است.

  • محاسبه نرخ تعویض هوا

نرخ تعویض هوا به سرعتی اشاره دارد که چقدر یک سیستم تهویه هوا داخلی را با هوای تازه خارجی جایگزین می‌کند. نرخ تعویض هوای مورد نیاز در ساعت (ACH) را بر اساس اندازه و کاربرد مکان محاسبه کنید.

  • انتخاب اجزاء مناسب تهویه

اجزاء تهویه را انتخاب کنید که با نیازها و بودجه‌ی شما سازگار باشند. این شامل پنکه‌های خروجی، دیفیوزورهای هوای تهویه، تهویه‌های ورودی و تصفیه‌کننده‌های هوا می‌شود. برای عملکرد بهتر در طول مدت زمان بلند، به اجزاء با کیفیت بالا سرمایه‌گذاری کنید.

  • مدیریت و تصفیه

فیلترها و سیستم‌های تصفیه را در جریان هوا اضافه کنید تا مواد جزئی و آلاینده‌ها را از هوای ورودی حذف کند و برای هوای داخلی تمیزتر اطمینان حاصل کنید.

اطمینان از روند تعمیر و نگهداری دوره‌ای، انطباق با آیین‌نامه‌ها و استانداردهای ساختمانی و آگاهی از ملاحظات بهداشتی به موفقیت بلندمدت سیستم تهویه شما کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که همیشه از خدمات کارشناسان تهویه استفاده کنید و همیشه به بهبود کیفیت زندگی ساکنین و پایداری کلی ساختمان خود اولویت بدهید.

 

نکات نصب و راه اندازی سیستم تهویه

 

برای نصب و راه اندازی سیستم تهویه به نکات زیر توجه کنید:

  • نقاط اصلی تهویه را مشخص کنید
  • آیا با تغییر فضا، تغییر سیستم تهویه انعطاف پذیر است؟
  • جریان هوا را در نظر بگیرید.
  • خرید تهویه مطبوع مناسب برای فضا ( کولرگازی، داکت، چیلر و…)
  • آب بندی و عایق کاری مناسب
  • کمک گرفتن از متخصصین

نکات مهم در نصب و راه اندازی سیستم تهویه در ساختمان های تجمعی

ساختمان های تجمعی معمولا دارای سقف بلند و تراکم جمعیت بالا هستند. به همین خاطر دفعات تعویض فضا کمتر است. در ساختمان های تجمعی با استفاده ازسیستم های سرمایشی، ظرفیت تجهیزات مورد نیاز را می توان کاهش داد.

بازده فیلترهای هوای ساختمان های تجمعی باید ۳۰ تا ۳۵ درصد باشد. به دلیل ارتفاع بالا با استفاده از عایق های حرارتی ، مقدار بار مورد نیاز تجهیزات کاهش می یابد. در صورتی که فاصله بین دریچه خروج هوا تا جایگاه بیشتر از 30 فوت باشد، احتمال تولید صدا وجود دارد. با نصب دریچه برگشت هوا، می توان از سرعت خروج هوا از دریچه ها کاست.

نتیجه‌گیری

راه‌اندازی یک سیستم تهویه نیاز به توجه ویژه به انواع مختلف نکات دارد تا از کارآیی و مزایای آن اطمینان حاصل کنید. با ارزیابی نیازهای خاص خود، درک انواع تهویه و انتخاب اجزاء مناسب، می‌توانید محیط داخلی سالم و راحتی ایجاد کنید.

مراقبت‌های دوره‌ای، رعایت آیین‌نامه‌ها و ملاحظات بهداشتی به موفقیت بلندمدت سیستم تهویه شما کمک می‌کند. همیشه به خدمات کارشناسان تهویه اعتماد کنید و همیشه به بهبود کیفیت زندگی ساکنین و پایداری کلی ساختمان خود اهمیت بدهید.

منبع: ریواس جنوب

سوالات متداول

  •  آیا تهویه نامناسب می‌تواند بر سلامتی من تأثیر بگذارد؟

بله، تهویه نامناسب می‌تواند منجر به تجمع آلاینده‌های داخلی شود و بر سلامت تنفسی و کلی شما تأثیر بگذارد.

  • آیا تهویه طبیعی برای منزل من کافی است؟

این مورد به عواملی مانند اقلیم، طراحی ساختمان و تعداد ساکنین بستگی دارد. تهویه طبیعی در برخی موارد ممکن است موثر باشد، اما برای کنترل بهتر، تهویه مکانیکی ممکن است لازم باشد.

  • چه زمانی باید فیلترهای سیستم تهویه خود را تغییر دهم؟

فرکانس تعویض فیلترها به نوع فیلتر و میزان آلاینده‌ها در منطقه‌ی شما بستگی دارد. به طور کلی، فیلترها باید هر 3 تا 6 ماه یک‌بار تعویض شوند.

2 پاسخ

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *