انرژی های تجدید پذیر چه نقشی در محیط زیست دارند؟

فهرست مطالب

انرژی تجدید پذیر نام عمومی انواع انرژی های به دست آمده از منابع طبیعی هستند. همانطور که از نام آن به راحتی می توان فهمید، چنین منابع انرژی توانایی تجدید مداوم خود را دارند. انرژی مورد نیاز افزایش جمعیت و فعالیت های صنعتی را می توان به راحتی از منابع تجدید پذیر به دست آورد.

 

 

مهمترین ویژگی منابع انرژی تجدید پذیر این است که کربن خنثی هستند. به عبارت دیگر، تا زمانی که با تکنیک های ایده آل به دست آمده و استفاده شوند، باعث انتشار کربن نمی شوند. پس از استفاده از این انرژی ها هیچ زباله ای مانند سرباره زغال سنگ ایجاد نمی شود. به دلیل این ویژگی ‌ها، از آنها به عنوان منابع انرژی پاک نیز یاد می‌ شود.

 

توربین و پنل خورشیدی

 

آشنایی با انواع انرژی های تجدید پذیر

منابع انرژی تجدیدپذیر به 5 دسته مختلف تقسیم می شوند. می توان این منابع را به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • انرژی خورشیدی:

انرژی حاصل از خورشید بزرگترین منبع این انرژی ها است. اشعه خورشید لازم برای تولید برق با کمک پانل ها جمع آوری می شود.

  • انرژی بادی:

انرژی بادی یکی از پرکاربردترین انواع منابع تجدید پذیر همراه با انرژی خورشیدی است. پرکاربردترین ابزار برای بهره مندی از انرژی باد پروانه های آسیاب بادی، توربین های غول پیکر و بادبان ها هستند. انرژی باد منبعی پایدار، قابل اعتماد و پیوسته به شمار می رود.

  • انرژی هیدرولیک:

هیدرولیک نوعی انرژی است که با استفاده از نیروی جریان آب به دست می آید. همانند انرژی باد، نیروی مکانیکی با کمک توربین ها به الکتریسیته تبدیل می شود. انرژی آبی در حال حاضر بزرگترین منبع انرژی تجدیدپذیر در جهان است. این منبع تقریبا یک پنجم نیازهای برق جهان را تامین می کند.

  • انرژی زمین گرمایی:

این انرژی در نتیجه پردازش آب گرم، بخار و گاز در اعماق مختلف لایه بالایی گوشته با برداشتن آنها به سطح به دست می آید. از این منبع انرژی  علاوه بر تولید برق، برای رفع نیاز گرمایشی نیز استفاده می شود.

  • انرژی زیست توده:

انرژی زیست توده نوعی منبع تجدید پذیر است که از بقایای زنده (بیولوژیکی) که هنوز فسیل نشده اند به دست می آید. برای به دست آوردن این نوع انرژی عموما از رسوبات آلی حاصل از تصفیه پسماندهای کشاورزی و دامی و فاضلاب استفاده می شود. تولید برق از انرژی زیست توده در حال افزایش است.

 

توربین های بلند

 

توسعه انرژی تجدید پذیر

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، ظرفیت منابع تجدید پذیر تا سال 2025، 35 درصد از تولید برق جهان را تامین می‌کند. این سازمان همچنین پیش بینی می نماید که تقاضای برق در سه سال آینده نسبت به سال 2022 سالانه 3 درصد رشد کند و یک سوم مصرف جهانی در چین باشد.

به لطف افزایش سریع ظرفیت انرژی تجدید پذیر افزایش قابل توجهی در انتشار CO2 از بخش برق جهانی در چند سال آینده بعید است. بر اساس پیش ‌بینی های این آژانس منابع انرژی تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی همراه با انرژی هسته‌ای، به طور متوسط بیش از 90 درصد افزایش تقاضای جهانی را تا سال 2025 برآورده خواهند کرد.

برای خرید HVAC با کارشنسان فروش ریواس در تماس باشید.

مزایای انرژی تجدیدپذیر

امروزه اثرات منفی تغییرات آب و هوایی شدیدتر از هر زمان دیگری در تاریخ بشریت احساس می شود. منابع انرژی تجدید پذیر به دلیل نرخ تجدید بالا و بی طرفی کربن از این مفهوم پشتیبانی می کنند. در هیچ مرحله ای از استفاده از منابع انرژی پاک، از ایجاد تأسیسات تا توزیع، مشکلاتی مانند اشغال مناطق کشاورزی و زوال ساختار طبیعی به وجود نمی آید.

منابع انرژی تجدید پذیر نیز این پتانسیل را دارند که وابستگی خارجی در تامین انرژی را تا حد زیادی از بین ببرند. ایران به لطف ساختار جغرافیایی خود پتانسیل تولید برق از منابع انرژی پاک را دارد. مزایای این انرژی ها متعدد است و بر اقتصاد، محیط زیست، امنیت ملی و سلامت انسان تأثیر می گذارند.

بیشتر انواع انرژی های تجدید پذیر معمولا مقرون به صرفه تر از سوخت های فسیلی هستند. منابع تجدید پذیر در بیشتر شرایط از منبع داخلی تامین می شود و بنابراین هزینه واردات خارجی را کاهش می دهد. در سال‌های اخیر، از آنجایی که جهان شاهد افزایش چشمگیر مصرف انرژی‌ های تجدید پذیر است، تعداد زیادی شغل با پیشرفت آن ایجاد شده است.

 

پنل خورشیدی و توربین در کره زمین

 

انرژی تجدید پذیر و توسعه پایدار

فناوری ‌های انرژی ‌های تجدیدپذیر اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند. زیرا جهان با چالش کاهش اثرات منفی تغییرات آب و هوایی و کاهش وابستگی به سوخت‌ های فسیلی محدود و آلاینده مواجه است. استفاده از منابع تجدید پذیر به عنوان یک عامل کلیدی در ترویج توسعه پایدار شناخته شده است. هدف توسعه پایدار تامین نیازهای نسل حاضر بدون به خطر انداختن آینده می باشد.

فن‌آوری ‌های انرژی ‌های تجدید پذیر در توسعه پایدار با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، بهبود امنیت انرژی و فراهم کردن دسترسی به انرژی برای جوامعی که قبلا فاقد آن بودند، نقش مهمی بازی می ‌کنند. به عنوان مثال، در مقایسه با نیروگاه های زغال سنگ، برق حاصل از منابع انرژی تجدید پذیر بین 90 تا 99 درصد گازهای گلخانه ای کمتر و 70 تا 90 درصد آلاینده کمتری تولید می کند.

این فناوری ها همچنین باعث ایجاد شغل و تحریک رشد اقتصادی می شوند که برای توسعه پایدار ضروری است. در زیر برخی از راه ‌های کلیدی که فناوری‌ های انرژی ‌های تجدید پذیر به توسعه پایدار کمک می‌ کنند آورده شده است.

  • کاهش انتشار گازهای گلخانه ای

 استفاده از منابع تجدید پذیر می تواند انتشار گاز های گلخانه ای را کاهش دهد و به کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی کمک کند. با تکیه بر منابع انرژی پاک و تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی و بادی، می‌ توان وابستگی خود را به سوخت‌ های فسیلی کاهش داد. به این ترتیب میزان انتشار آلاینده ‌های مضر مانند دی اکسید کربن در جو کاهش خواهد یافت.

  • بهبود امنیت انرژی

 فناوری ‌های انرژی تجدید پذیر می ‌توانند با کاهش وابستگی به سوخت ‌های وارداتی و بهبود قابلیت اطمینان تامین انرژی، امنیت انرژی را افزایش دهند. کشورها با تکیه بر منابع موجود محلی مانند انرژی خورشیدی و بادی می توانند وابستگی خود را به منابع انرژی خارجی کاهش داده و به خودکفایی بیشتری دست یابند.

 

پنل خورشیدی

 

  • تأمین دسترسی به انرژی

 فناوری ‌های انرژی تجدید پذیر می‌توانند دسترسی به انرژی را برای جوامعی که قبلا فاقد آن بودند، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، فراهم کنند. این امر می تواند به کاهش فقر و بهبود کیفیت زندگی کمک نماید. زیرا دسترسی به انرژی برای بسیاری از جنبه های زندگی روزمره مانند روشنایی، پخت و پز و گرمایش ضروری است.

  • ایجاد شغل

 فناوری ‌های انرژی‌ های تجدید پذیر می ‌توانند شغل ایجاد کرده و رشد اقتصادی را تحریک کنند (به ویژه در ساخت و نصب سیستم ‌های انرژی تجدید پذیر). به عنوان مثال، رشد صنعت برق خورشیدی باعث ایجاد تعداد زیادی شغل در تولید پنل های خورشیدی و نصب سیستم های خورشیدی شده است.

  • حمایت از توسعه روستایی

 فناوری ‌های انرژی‌ تجدید پذیر می ‌توانند با دسترسی به انرژی برای جوامع روستایی از توسعه روستایی حمایت کنند. این امر باعث بهبود کیفیت زندگی، افزایش بهره‌ وری کشاورزی و تحریک رشد اقتصادی می شود.

با انطباق با منابع انرژی پاک و تجدید پذیر، می ‌توانیم آینده ‌ای پایدار برای همه، با مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست ‌محیطی برای نسل حاضر و آینده تضمین کنیم. دولت ‌ها، کسب‌ وکارها و افراد باید با یکدیگر همکاری کنند تا انتقال انرژی پایدارتر به آینده را تسریع بخشند. این روند به کاهش اثرات منفی تغییرات آب و هوا کمک می کند و آینده بهتری را برای همه تضمین می نماید.

 

پنل خورشیدی و توربین

 

تاثیر انرژی تجدید پذیر در اقتصاد

استفاده بهینه از انرژی پیش شرط توسعه اقتصادی است. اما استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی به محیط زیست آسیب می رساند. از آنجایی که انرژی های تجدید پذیر گازهای گلخانه ای منتشر نمی کنند یا گازهای گلخانه ای کم دارند، کشورهای بیشتری در تلاش هستند تا استفاده از انرژی های حاصل از منابع تجدید پذیر را افزایش دهند. در عین حال، کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه، باید رشد اقتصادی خود را حفظ کنند. مهمترین تاثیرات انرژی تجدید پذیر بر اقتصاد عبارت اند از:

  1. انرژی های تجدید پذیر می توانند مشاغل بیشتری ایجاد کنند.
  2. انرژی های تجدید پذیر می توانند هزینه های مصرف کننده را کاهش دهند.

تغییراتی که انرژی تجدید پذیر در محیط زیست ایجاد می کنند

هدف انرژی های تجدید پذیر ترویج پایداری به منظور تأثیر مثبت بر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی است. زیرا یکی از مهم ترین راه حل ها برای کاهش کربن هستند. در ادامه مروری بر تاثیر انواع انرژی‌ های تجدید پذیر موجود بر محیط‌ زیست ارائه شده است.

  • تاثیر انرژی خورشیدی بر محیط زیست

انرژی خورشیدی یکی از مهمترین منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر است. تأثیر تولید و استفاده از آن بر محیط زیست مثبت است. این منبع یکی از کم آلاینده ترین راه های تولید انرژی است و منابع طبیعی تمام نشدنی را مصرف نمی کند. تاثیرات این منبع انرژی بر محیط زیست عبارت اند از:

  • انتشار گازهای گلخانه ای: یک سیستم فتوولتائیک در طول تولید انرژی CO2 تولید نخواهد کرد و بنابراین به اثر گازهای گلخانه ای کمک نمی کند.
  • نویز: سیستم فتوولتائیک بی صدا است.
  • خاک: سیستم های فتوولتائیک معمولا بر روی پشت بام ساختمان ها نصب می شوند. البته پارک ‌های خورشیدی بزرگ، آثاری بر روی زمین به جا می‌گذارند. اما این سیستم ها بر خلاف سایر اشکال تولید انرژی، چندان تهاجمی نیستند.
  • آب: هنگام تولید انرژی از سیستم های فتوولتائیک، برای تولید انرژی به آب نیازی نیست.
  • ضایعات: هیچ ضایعاتی در تولید انرژی خورشیدی وجود ندارد.

 

توربین های نصب شده در فضای خارج شهر

 

  • تاثیر انرژی باد بر محیط زیست

توربین های بادی از نیروی هوا برای تولید انرژی استفاده می کنند. با این حال، یک توربین بادی تأثیر بیشتری بر محیط زیست نسبت به یک سیستم فتوولتائیک دارد. توربین ‌های بادی بزرگ بر زندگی حیوانات، عمدتا پرندگان و خفاش ‌ها تأثیر می‌گذارند. توربین های بادی علاوه بر خطر برخورد مستقیم با تیغه، به دلیل اندازه و قدرت خود، می توانند تغییراتی در فشار اتمسفر ایجاد کنند. این امر می تواند به شدت بر پرواز حیوانات تأثیر بگذارد.

 توربین های بادی باعث ایجاد صدا می شوند و به شدت بر منظره تاثیر می گذارند. علاوه بر این، مواد مورد استفاده در تولید توربین ‌های بادی نسبت به اجزای یک سیستم فتوولتائیک پایدار و قابل بازیافت کمتری هستند. با این حال، تخمین زده می‌ شود که تأثیر ردپای کربن تولید یک توربین بادی در کمتر از 7 ماه جبران می‌ شود. این بدان معناست که انرژی باد همچنان یکی از گزینه های تولید انرژی با کمترین تأثیر زیست محیطی است.

اثرات زیست محیطی انرژی آبی

سدها اثرات زیست محیطی قابل توجهی دارند، اگرچه در اثر گازهای گلخانه ای نقشی ندارند. سدها سازه های نسبتا بزرگی هستند که چشم انداز طبیعی، اکوسیستم و تنوع زیستی را تغییر می دهند. علاوه بر این، تقاضای زیاد آب برای تولید برق منجر به کاهش جریان و سطح آب و در نتیجه تغییر در سطح آب زیرزمینی یا کیفیت آب می شود.

 

توربین

 

اثرات زیست محیطی انرژی زمین گرمایی در انرژی تجدید پذیر

در کنار انرژی خورشیدی، انرژی زمین گرمایی یکی از انواع انرژی است که کمترین تاثیر را بر طبیعت و محیط زیست می گذارد. عیب آن این است که مانند انرژی خورشیدی کاملا تمیز نیست. این خطر وجود دارد که گازهایی مانند CO2 به دلیل نشت یا خطا در فرآیند تولید به هوا فرار کنند. یا اینکه آب با موادی مانند آمونیاک آلـوده شود.

تاثیر انرژی تجدید پذیر زیست توده بر محیط زیست

زیست توده یک انرژی تجدیدپذیر است، اما پاک نیست. چون برای تولید انرژی باید سوزانـده شود و مانند سوخت های فسیلی، گازهای گلخانه ای تولید می کند. با این وجود، تفاوت آن با سوخت های فسیلی در تولید مواد خام پایدار است. از گیاهانی مانند ذرت یا چغندر برای زیست توده استفاده می شود. علاوه بر این، انتشارات ناشی از زیست توده همیشه کمتر از انتشار سوخت های فسیلی می باشد.

جمع بندی

این انرژی ها تولید شـده با استفاده از منابع طبیعی مانند خورشید، باد، امواج و زباله های گیاهی است. این انرژی در طول زمان در طبیعت تجدید خواهد شد و هرگز تمام نمی شود. منابع فسیلی آسیب های جدی مانند تخریب لایه لایه ازن، گرم شدن کره زمین، تغییرات آب و هوا و تخریب طبیعت را به همراه دارند.

منابع تجدید پذیر کم هزینه، سازگار با محیط زیست و پاک هستند. بنابراین، جایگزین انرژی مبتنی بر سوخت های فسیلی شـده اند. تمرکز بر منابع انرژی تجدید پذیر به منظور انتقال میراث طبیعی به نسل های آینده، حفاظت از محیط زیست و به دست آوردن انرژی ارزان یک ضرورت است.

منبع: ریواس جنوب

سوالات متداول

  • انرژی تجدید پذیر چیست و چرا مهم است؟
    انرژی‌های تجدید پذیر، انرژی‌هایی هستند که از منابع طبیعی مانند خورشید، باد، آب و زیست توده به دست می‌آیند و قابلیت تجدید مداوم دارند. این انرژی‌ها به دلیل کربن خنثی بودن و عدم ایجاد زباله‌های آلاینده، برای محیط زیست مفید هستند.
  • چه انواعی از انرژی تجدید پذیر وجود دارد؟
    انواع انرژی تجدید پذیر شامل انرژی خورشیدی، انرژی بادی، انرژی هیدرولیکی (آبی)، انرژی زمین گرمایی و انرژی زیست توده می‌شود.
  • چه مزایایی برای استفاده از انرژی تجدید پذیـر وجود دارد؟
    انرژی‌های تجدید پذیر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک کرده، امنیت انرژی را بهبود می‌بخشند، و منجر به ایجاد شغل و رشد اقتصادی می‌شوند. آن‌ها همچنین به دسترسی به انرژی برای جوامع دورافتاده و فقیر کمک می‌کنند.
  • چگونه انرژی تجدید پذیـر می‌تواند به توسعه پایدار کمک کند؟
    انرژی‌های تجدید پذیر با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش دسترسی به انرژی، نقش مهمی در ترویج توسعه پایدار دارند. آن‌ها به کاهش فقر، بهبود کیفیت زندگی و حفظ منابع طبیعی برای نسل‌های آینده کمک می‌کنند.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *