همه چیز درباره سیستم مدیریت ساختمان

فهرست مطالب

در این مقاله در کنار شما همراهان عزیز ریواس، به بررسی سیستم مدیریت ساختمان خواهیم پرداخت و از استانداردها، اتوماسیون خانگی و مواردی از این قبیل صحبت خواهیم کرد. امروزه، همه چیز در همه صنایع از کار انسانی به سمت کار هوشمند و تجهیز شدن به امکانات و ربات‌ها می‌رود.

در صنعت ساختمان‌سازی نیز هوشمند شدن یکی از اهدافی است که شدیدا در پی آن هستند و بسیار نیز پیشرفت های خوبی در این زمینه داشته‌اند. به طوریکه ساختمان‌هایی که از این امکانات و تجهیزات استفاده می‌کنند، جزو ساختمان‌های لوکس محسوب می‌شوند.

 

 

این امکانات باعث می‌شود که یک ساختمان با امنیت بالاتر داشته باشید و همچنین دسترسی به برخی از خدمات در ساختمان راحت‌تر و آسان‌تر شود. علاوه بر این مسائل در انرژی‌های مختلف مصرفی در ساختمان صرفه جویی می‌شود‌. اگر بخواهیم یک کلمه یا یک تعریف مختصر به همه این موارد اختصاص دهیم، باید از سیستم مدیریت ساختمان استفاده کنیم.

 

سیستم مدیریت ساختمان

 

سیستم مدیریت ساختمان چیست؟

در ابتدای بحث باید تعریف کنیم که سیستم مدیریت ساختمان چیست؟ سیستم مدیریت ساختمان یا Building Management System (BMS) یک علم و فناوری است. این فناوری اجزای ساختمان از جمله سیستم تهویه مطبوع ، سیستم روشنایی، سرمایش ساختمان، گرمایش ساختمان، تاسیسات آتش‌نشانی و مواردی از این قبیل را در ساختمان بر عهده داشته و روی آن‌ها کنترل و نظارت دارد.

سیستم مدیریت ساختمان یک مسئله به روز و مدرن است. در این سیستم با استفاده از بهترین و ایده‌آل‌ترین تکنولوژی‌ها، سعی در ایجاد راحتی و آرامش خاطر هر چه بیشتر برای ساکنین ساختمان را دارند.
کنترل موارد نام برده شده، دیگر به صورت دستی نیست؛ بلکه تمامی آن‌ها از جمله روشنایی، سیستم اطفا حریق و موارد دیگر همگی به وسیله نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های مربوط به آن‌ها از داخل و یا خارج از ساختمان به صورت هوشمند در حال کنترل و ارزیابی دائمی است.

در سیستم مدیریت ساختمان، اجزا به صورت دائمی در حال بررسی محیط اطراف خود نسبت به وظیفه خود هستند. یعنی سیستم روشنایی در حال بررسی حرکت و عبور و مرور ساکنین است. تمامی آن‌ها در نهایت بعد از بررسی محیط، یک ری‌اکشن و عکس‌العمل نسبت به تغییرات شرایط نشان می‌دهند که یک مورد ساده آن را مثال زدیم.
به طور کلی و خلاصه، یک سیستم هوشمند و به نوعی آنلاین است که با ایجاد یک شبکه متصل به هم و رایانه‌ای روی اجزای خود نظارت داشته و با عکس‌العمل به محیط اطراف خود در حال انجام فعالیت است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید HVACبا ما در تماس باشید.

 

سیستم تهویه، سیستم برق، سیستم روشنایی ساختمان و...

 

اتوماسیون خانگی سیستم مدیریت ساختمان

شاید واژه اتوماسیون خانگی قبلا به گوش شما خورده باشد. تعریف اتوماسیون خانگی تقریبا همان تعریف مدیریت سیستم در ساختمان است. از دید دیگر می‌توان گفت که اتوماسیون خانگی، نوعی از سیستم مدیریت در ساختمان یا Bms است. حالا در این بخش از مقاله به طور مفصل راجع به اتوماسیون خانگی صحبت می‌کنیم تا در نهایت ببینیم کدام یک صحیح‌تر است.
در سیستم اتوماسیون خانگی، با ایجاد یک سیستم شامل رابطهای نرم‌افزاری و سخت افزاری، کنترل مجموعه‌ای از اعمال را در ساختمان به دست می‌گیرند. با این حرکت تمام تجهیزات الکتریکی موجود در این سیستم با زدن یک دکمه خاموش یا روشن شده و یا اینکه تغییر حالت می‌دهند.

در این سیستم کاربر می‌تواند با یک دکمه به راحتی سیستم را به دلخواه خود تغییر دهد. مثلا از هر فاصله‌ای با یک نرم‌افزار ساده روی موبایل خود، سیستم نورپردازی منزل و رنگ نور را تغییر می‌دهد یا اینکه دمای محیط را تنظیم می‌کند.
۳ مورد مهم برای ایجاد این سیستم نیاز است؛

  • حسگرها یا سنسورها
  • کنترل‌کننده‌ها
  • محرک‌ها

سنسور‌ها نیز به تغییرات این محرک‌ها به طور دائمی، نظارت می‌کنند. این سنسور دائما در حال ارزیابی مواردی است که به آن مربوط بوده و با توجه به تنظیماتی که از قبل توسط کاربر تعیین شده‌ است، حساسیت آن تغییر می‌کند. کنترل کننده‌ها هم کارایی ارسال و دریافت پیام بین سیستم را دارند و به نوعی واکنش‌گری سیستم را تغییر می‌دهند.
اگر بخواهیم به طور لیست شده موارد مهم نظارتی سیستم را خدمت شما عرض کنیم با به موارد زیر اشاره کنیم:

  • نظارت بر مقدار مونوکسید کردن
  • آتش سوزی
  • قفل‌ها و امنیت
  • نورپردازی
  • سیستم حریق
  • کنترل دما
  • دوربین‌های مدار بسته
  • سیستم‌های هشدار
  • آژیر خطر

و مواردی از این دست.

 

کنترل سیستم هوشمند ساختمان از طریق موبایل

 

خانه هوشمند در سیستم مدیریت ساختمان

در این بخش از مقاله، راجع به خانه هوشمند صحبت خواهیم کرد. خانه هوشمند یک دستیابی خوب و مدرن برای انسان محسوب می‌شود، اما یک ایده از گذشته‌های بسیار دور است. زیرا انسان در هر وهله و مرحله‌ای از زندگی خود، به دنبال راحتی بیشتر برای خود بوده است.

خانه هوشمند یعنی استفاده از ابزار و وسایلی که بتوان از طریق یک گوشی هوشمند آن‌ها را کنترل کرد یا اینکه قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند. سیستم روشنایی، تلویزیون، سیستم تنظیم دمای هوا، قفل‌ها، درب و پنجره از مثال‌هایی هستند که می‌توان از آن‌ها در یک خانه هوشمند یاد کرد.
در یک سیستم هوشمند مواردی هست که هر چقدر ایمن‌تر و بهتر باشد، شما یک خانه خوب هوشمند دارید. به عنوان مثال اینکه سیستم بتواند چندین کار را که حتی بهم ربطی ندارند را به همراه یکدیگر انجام دهد. مثلا هم بتواند تلویزیون را کنترل کند، هم در صورت آتش‌سوزی سیستم ضد حریق را فعال کند.
به طوری باید طراحی شود که اکثریت مردم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. یعنی انقدری نباید پیچیده باشد که کاربر نتواند تنظیمات آن را تغییر دهد. اما نکته مهم آن این است که باید بسیار امن و قدرتمند طراحی شود. این طراحی قدرتمند و امن این اجازه را به عامل خارجی و هکر نمی‌دهد تا سیستم ایمنی منزل شما را از کار بیندازد و برای دزدی و سرقت شرایط را فراهم کند.

 

BMS

 

استاندارهای مرتبط با سیستم خانه هوشمند

در ادامه بحث در رابطه با مدیریت سیستم در ساختمان، راجع به خانه هوشمند صحبت کردیم. حالا در این قسمت به طور مفصل درباره استاندارهای مرتب با آن به بحث و گفت و گو می‌پردازیم.
خانه هوشمند از ابتدای وقتی که به وجود آمد تا به امروز از چندین استاندارد مختلف استفاده کرده است که به طور مختصر از آن‌ها صحبت خواهیم کرد.
استاندارد خانه هوشمند مشترک، ابتدایی‌ترین نوع آن است. در این سیستم ایده‌ای وجود دارد که می‌خواهد نیاز به بررسی راجع به اینکه چه چیزی با نیاز مصرف‌کننده، سازگارتر است را حذف کند.
استاندارد zigbee یک مدل دیگر است که یک پروتکل استاندارد باز و بی‌سیم هوشمند است. در این نوع، سیستم با استفاده از یک فرکانس خاص دستگاه‌هایی که زیر نظرش در حال انجام فعالیت هستند را با یک شبکه به یکدیگر متصل می‌کند. این کار را در حالی انجام می‌دهد که با فرکانس وای فای کمترین تداخل ممکن را داشته باشد.
پروتکل z wave دیگر استانداردی است که راجع به آن حرف می‌زنیم. این استاندارد یک پروتکل بی سیم است که برای اتوماسیون خانه توسعه پیدا کرده است. راه ارتباطی برای ایجاد شبکه در این پروتکل، امواج رادیویی است.

در این حالت اگر یک دستگاه از مجموعه به سیستم متصل نباشد یا پاسخ لازم را ندهد، باز هم پیام مجددا برای آن ارسال می‌شود. پروتکل z wave امن‌ترین استاندارد در بین استانداردهای موجود، با پایین‌ترین نرخ نفوذ است.

به طوری که از آن در سیستم‌های بانک‌داری نیز استفاده می‌کنند. در این سیستم می‌توان ۲۳۲ دستگاه را تعریف و متصل نمود که برای یک خانه هوشمند کافی به نظر می‌رسد. استاندارد بلوتوث کم‌انرژی، وای فای، matter نیز از دیگر پروتکل‌های استفاده شده در این سیستم است.

 

توضیحات کلی از جزئیات سیستم BMS در ساختمان ها

 

نمونه‌های کاربرد bms

در صحبت‌هایمان از کاربرد‌های مدیریت سیستم در ساختمان یا همان BMS صحبت کردیم. اما در این بخش یک لیست نسبتا تکمیل‌تر و کامل‌تر خدمت شما  عرض می‌کنیم که به شرح زیر است:

  • نظارت بر مقدار مونوکسید کردن
  • پخش موزیک
  • آتش سوزی
  • کنترل تلویزیون
  • قفل‌ها و امنیت
  • نورپردازی
  • کنترل در و پنجره هوشمند
  • سیستم حریق
  • کنترل دما
  • دوربین‌های مدار بسته
  • سیستم‌های هشدار
  • آژیر خطر
  • سیستم سرمایش و گرمایش
  • سیستم آبیاری
  • کنترل استخر
  • سیستم مدیریت پارکینگ
  • سیستم کنترل تردد
  • سیستم احضار پرستار
  • سیستم خانه هوشمند
  • پله برقی

و موارد دیگری از این دست از نمونه‌های کابرد مدیریت سیستم در ساختمان است.

 

 اجرای bms در ساختمان

 

سیستم روشنایی با اجرای bms

برای اجرای سیستم BMSدر ساختمان می توانید با تیم حرفه ریواس در تماس باشید. یکی از کاربردهای مدیریت سیستم در ساختمان، کنترل روشنایی است. در این کنترل روشنایی تمامی لامپ‌ها و چراغ‌ها را به صورت سیستمیک به شبکه کنترا کننده وصل می‌کنند.

بدین وسیله می‌توان مواردی چون تایم خاموش شدن چراغ‌ها، خاموش و روشن کردن آن‌ها، رنگ آن‌ها، میزان روشنایی‌ آن‌ها و مواردی از این دست را یا به صورت خودکار تنظیم کرد و یا اینکه به وسیله یک موبایل به راحتی آن‌ها را تغییر داد.

سخن پایانی

در این مقاله از یک پیشرفت مهم و بزرگ در صنعت ساختمان‌سازی، به نام سیستم مدیریت در ساختمان صحبت کردیم. گفتیم که این روش یک روش برای هرچه آسان کردن زندگی است که در آن اجزا به صورت یک شبکه به هم وصل شده و توسط سیستم کنترل می‌شوند.

اگر شما نیز می‌خواهید یک زندگی راحت‌تر نسبت به قبل داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم از مباحث bms در خانه خود بهره لازم را ببرید.

منبع: ریواس جنوب

سوالات متداول

  • سیستم مدیریت ساختمان (BMS) چیست؟
    BMS یک سیستم هوشمند است که کنترل و نظارت بر اجزای مختلف ساختمان مانند تهویه مطبوع، سیستم روشنایی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، و امکانات ایمنی را بر عهده دارد.
  • چگونه BMS به افزایش امنیت و راحتی در ساختمان‌ها کمک می‌کند؟
    BMS با ارائه کنترل هوشمند بر اجزای ساختمان از جمله امنیت، روشنایی و سیستم‌های حرارتی/برودتی، امنیت و کارایی را افزایش داده و به صرفه‌جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.
  • اتوماسیون خانگی چیست و چگونه با BMS مرتبط است؟
    اتوماسیون خانگی، که گاهی به عنوان بخشی از BMS تلقی می‌شود، شامل کنترل هوشمند دستگاه‌های الکترونیکی در خانه مانند سیستم‌های امنیتی، تهویه، نورپردازی و سایر تجهیزات است.
  • کدام تکنولوژی‌ها در خانه‌های هوشمند و BMS استفاده می‌شوند؟
    تکنولوژی‌هایی مانند Wi-Fi، بلوتوث کم‌مصرف، پروتکل‌های Z-Wave و Zigbee در خانه‌های هوشمند و سیستم‌های BMS برای ایجاد ارتباط بین دستگاه‌ها و کنترل‌کننده‌ها استفاده می‌شوند.
  • چه مزایایی از استفاده از سیستم‌های BMS حاصل می‌شود؟
    استفاده از BMS می‌تواند به بهبود امنیت، کاهش هزینه‌های انرژی، افزایش راحتی و کارآیی در استفاده از امکانات ساختمانی کمک کند.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *