آشنایی با چیلر دستگاه cnc

فهرست مطالب

امروزه دستگاه های CNC کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند. بسیاری از مشاغل با بهره گیری از این دستگاه، محصولات خود را تولید می کنند. برای آن که کارایی این دستگاه برش و کیفیت آن بیشتر شود باید چیلر دستگاه CNC به خوبی عمل کند. در این مطلب از وب سایت اینترنتی ریواس قصد داریم تا شما را با دستگاه مخصوص برش CNC، چیلری که در آن به کار می رود و نحوه کارکرد آن و همچنین اجزای چیلر آشنا کنیم. شما باید با مزایای استفاده از خنک کننده های دستگاه برش هم آشنا شوید پس با ما همراه باشید.

 

 

دستگاه CNC چیست؟

اگر دستگاه های برش چوب و فلز را به یک سیستم کامپیوتری متصل کنیم، دستگاه CNC ساخته می شود. در این دستگاه تیغه های برش یا حکاکی دستورات خود را از یک رایانه دریافت می کنند. بنابراین می توان با استفاده از نرم افزارهای گرافیکی طرح مورد نظر را ایجاد و سپس آن را برای اجرا به دستگاه برش CNC بسپارید. دقت و سرعت انجام برش یا حکاکی در این دستگاه بسیار بالا است. شما می توانید سطح چوب یا فلز را با استفاده از این دستگاه برش زده و آن را به شکل دلخواه خود دربیاورید.

در کنار این دستگاه باید از یک خنک کننده برای روان کاری قطعات و خنک کردن ماشین استفاده نمود. در صورت بروز مشکل در چیلر خنک کننده ممکن است دقت انجام کار پایین آمده یا حتی به دستگاه آسیب های جدی وارد شود. به همین دلیل خنک کننده یکی از مهم ترین بخش ها در برش CNC است.

 

اجزای دستگاه برش CNC

 

اجزای دستگاه برش CNC

هر دستگاه سی ان سی از اجزای مختلف زیر تشکیل شده است:

  • کله گی یا Headstock

موتور یا اسپیندال در قسمت کله گی یا هد استوک قرار دارد. این قطعه وظیفه انتقال نیرو به ماشین تراش سی ان سی را بر عهده دارد.

  • مرغک

این بخش می تواند قطعه را به طور ثابت در زیر دستگاه برش نگه دارد. در نتیجه دقت انجام کار بالا می رود و اسپیندال کارکرد بهتری خواهد داشت.

  • سه نظام

قطعات مورد نظر توسط سه نظام فیکس شده و با دستور اسپیندال حرکت می کنند.

  • تارت ابزار

با استفاده از این بخش می توان ابزارهای مختلفی را برای برشکاری، رزوه یا شیارزنی در دستگاه CNC قرار داد و همزمان چند عملیات را با یکدیگر انجام داد. بدین ترتیب سرعت اجرای کار افزایش پیدا می کند.

  • بستر تراش

به سطحی که ریل ها و محورهای دستگاه بر روی آن قرار می گیرد و تارت ابزار بر روی آن حرکت می کند بستر تراش گفته می شود.

  • پدال ها

امکان کنترل مرغک و سه نظام با استفاده از پدال هایی به کاربر داده می شود که در زیر پای او و در قسمت راست قرار دارد.

  • سیستم کنترلر

تا کنون به بررسی سخت افزار ماشین CNC پرداختیم در صورتی که مهم ترین بخش در این دستگاه، کنترلر یا همان سیستم نرم افزاری است که دستورات لازم برای برش را ارسال می کند. معمولاً این بخش از یک صفحه نمایش و یک صفحه کلید تشکیل شده است.

محتوایی که باید بیشتر در مورد آن بدانید: خرید HVAC

 

چیلر دستگاه CNC 

 

چیلر دستگاه CNC  چه کاربردی دارد؟

همان طور که به آن اشاره شد چیلر دستگاه CNC یکی از مهم ترین بخش ها است. در صورتی که با مشکل روبرو شود نمی توانیم نتیجه مطلوب از دستگاه برش را دریافت کنیم. خنک کننده دو کاربرد اساسی در برش انواع فلزات و چوب دارد که عبارتند از:

  • خنک کاری

زمانی که دستگاه برش سی ان سی شروع به کار می کند اصطکاک زیادی بین این ابزار با قطعات مورد نظر به وجود می آید. این اصطکاک حرارت زیادی را در هر دو بخش فوق تولید می کند. با وجود این که هوا یک خنک کننده ایده آل به حساب می آید اما فقط برای کارهای سبک و کوتاه مدت پاسخگو نیاز دستگاه برش است. اگر بخواهیم عملیات برش را برای کارهای بسیار سنگین و پروژه های طولانی مدت انجام دهیم باید از یک ماده خنک کننده در دستگاه برش CNC استفاده نماییم. این کار باعث می شود تا حرارت سریع تر کاهش پیدا کرده و فرآیند برش با کم ترین میزان اصطکاک و سایش انجام شود.

  • روان کاری

به جای خنک کاری به روش قبل می توان از مایع خنک کننده برای کاهش اصطکاک قطعه و دستگاه و دور کردن تراشه های حاصل از برش نیز استفاده کرد. به این عملیات روان کاری برش CNC می گویند که توسط دستگاه خنک کننده انجام می شود.

 

دستگاه خنک کننده CNC

 

نحوه عملکرد خنک کننده دستگاه CNC

از روش های متنوعی برای به کارگیری مایع خنک کننده در دستگاه سی ان سی استفاده می شود. می توان گفت روش خنک سازی و روان کاری با توجه به نوع دستگاه تغییر می کند. زمانی که می خواهید یک قطعه فلزی یا چوبی را با دستگاه CNC برش بزنید، حجم زیادی از مایع چیلر دستگاه cnc با فشار زیاد به محلی که دستگاه برش و قطعه مورد نظر مشغول کار هستند پاشیده می شود. شدت پاشش این ماده به اندازه ای است که حرارت ناشی از اصطکاک میان ابزار و قطعه را کاهش داده و حتی تراشه های حاصل از برشکاری را دور کند. این مایع در نهایت توسط اسپلاتر جمع آوری شده و دوباره به کارگیری می شود.

با پیشرفت تکنولوژی و ابداع دستگاه های جدید برش سی ان سی، نحوه پمپاژ مایع خنک کننده نیز تغییر کرده است. در دستگاه های مختلف از منافذ گوناگونی برای فرستادن مایع برش به محل مورد نظر استفاده می شود. در این موارد تلاش شده است تا کیفیت برش کاری حفظ و دقت آن افزایش پیدا کند. سیستم خنک کننده در دستگاه برش CNC به بخش اسپیندل متصل شده است بدین ترتیب می توان مایع خنک کننده را با ابزارهایی خاص و لوله های مخصوص به محل برش منتقل کرد. فشار مایع خنک کننده بسیار زیاد است و گاهی تا چند هزار پاسکال نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین می تواند به بهترین نحو خنک کاری و روان کاری عملیات برش به صورت سی ان سی را انجام دهد.

 

اجزای داخلی چیلر دستگاه  CNC

 

اجزای چیلر دستگاه CNC

چیلر دستگاه CNC نیز همانند دیگر چیلرهای موجود در بازار از اجزای مختلف زیر تشکیل شده است:

  • کمپرسور

مهم ترین قسمت در چیلر است و وظیفه دارد تا سیکل تبریدی را شروع کند. ابتدا سیال مبردی که دستگاه مورد نظر را خنک کرده است به کمپرسور وارد می شود سپس فشار آن افزایش پیدا می کند.

  • کندانسور

در این قسمت دمای بخار آب کاهش پیدا می کند. این کار با ورود بخار به شیر انبساط انجام می شود. در کندانسور دما و فشار کاهش پیدا می کند.

  • اواپراتور

زمانی که مبرد به خوبی خنک شد به اواپراتور وارد شـده و با جریان پیدا کـردن در آن دما تا حد ممکن کاهش پیدا می کند. اکنون سیال آمـاده است تا مجدداً برای کاهش دمای دستگاه CNC به آن وارد شود. پس از خنک سازی مجدداً دمای سیال مبرد افزایش پیدا می کند و باید به کمپرسور وارد شود. این چرخه به صورت مداوم تکرار می شود. بدین ترتیب یک چیلر مناسب می تواند حرارت ناشی از برش سی ان سی را کاهش دهد. اگر بخواهید مایع خنک کننده بسیار سردی داشته باشید باید از چیلرهای زیر صفر استفاده کنید. در این نوع خنک کننده سیستم به صورتی طراحی شـده است که در 4 فصل سال آبی خنک را در اختیار تجهیزات دیگر قرار دهد.

به عبارت ساده تر در چیلرهای صنعتی حتی در فصل زمستان نیز باید آب خنک تولید شود. در صورتی که در چیلرهای خانگی این کار فقط در فصول گرم سال انجام می شود. توجه کنید که در فصل زمستان باید مایع خنک کننـده را با ضدیخ مخلوط کرد تا در تجهیزات چیلر یخ نزند. در دستگاه های برش آب پاشـش شـده مجدداً جمع آوری می شود و برای تکرار سیکل تبرید به دستگاه خنک کننـده منتقل خواهد شد.

 

مایع خنک کننده CNC در دستگاه

 

انواع مایع خنک کننده CNC

در چیلر دستگاه CNC معمولاً از چهار مدل مایع خنک کننده استفاده می شود. این روغن ها که در ادامه آن ها را به طور کامل به شما معرفی می کنیم با استفاده از تعلیق روغن امولسیون و بر پایه آب تولید می شوند و خواص آن ها بسیار مشابه با آب است. در برخی موارد از مواد خمیری استفاده می شود که با نام ژل خنک کننده در بازار شناخته می شوند. این مواد یک لایه محافظ در اطراف دستگاه برش ایجاد می کنند و مانع از صدمه دیدن آن می شوند. کاربرد این ژل در مقایسه با روغن ها بسیار محدود است. انواع مایع خنک کننده CNC بدین ترتیب هستند:

  • روغن های طبیعی یا صاف

با توجه به این که روغن های طبیعی امولسیونی نمی شوند می توان بدون تبخیر یا تقطیر از آن ها در فرآیند برش کاری استفاده کرد. این محصولات بر پایه مواد نفتی یا الیاف معدنی ساختـه شـده اند.

انواع روغن نباتی و دیگر چربی های مفید اشباع نیز در این ترکیبات وجود دارند که خواص روان کنندگی دارند. ممکن است در این روغن ها افزودنی های دیگری مانند کلر، فسفر یا گوگرد نیز وجود داشته باشد.

  • روغن های مصنوعی یا سنتزی

این روغن های خنک کننـده از مواد معدنی یا نفتی ساختـه نشـده اند بلکه مواد اصلی تشکیل دهنـده آن ها ترکیبات معدنی، آلی و قلیایی همراه با افزودنی های دیگر است. این روغن ها نیز از خوردگی و فرسایش دستگاه جلوگیری می کنند. این سیال مبرد رقیق یکی از بهترین خنک کننده ها و روان کارهای موجود در بازار است.

 

روغن محلول در دستگاه خنک کننده cnc

 

  • روغن محلول

این روغن ها از ترکیب آب با یکی از امولسیون ها به وجود می آیند. در نهایت ترکیب به دست آمـده را با روغن معدنی پایه نیز مخلوط می کنند تا حالت امولسیون پیدا کند. اگر ماده خنک کننده رقیق باشد می تواند عملکرد بهتری در سیستم خنک کننده داشته باشد. این محصولات قیمت بسیار پایینی دارند و به همین علت بخش بزرگی از بازار را در دست گرفتـه اند.

  • روغن نیمه سنتزی

برای ساخت روغن نیمه سنتزی باید روغن های محلول را با روغن سنتزی ترکیب کنید. بدین ترتیب یک ماده نیمه سنتزی ایجاد می شود که کارایی خوبی برای انتقال حرارت دارد و قیمتی مقرون به صرفه دارد. پس اگر می خواهید روغن انتخابی کیفیت خوب و قیمتی مناسب داشته باشد باید روغن های نیمه سنتزی را تهیه کنید.

مزایای استفاده از دستگاه خنک کننده CNC

هنگامی که می خوهیم فلز یا چوبی را با استفاده از دستگاه CNC برش بزنیم دمای دستگاه و قطعه افزایش پیدا می کند. این افزایش حرارت می تواند مشکلات بسیار زیادی از جمله موارد زیر را در دستگاه برش ایجاد کند:

  • کاهش دقت در برش سی ان سی
  • افزایش مقدار ضایعات تولیدی
  • افزایش سرعت استهلاک دستگاه برش
  • افت محسوس کیفیت محصولات تولید شـده
  • کم شدن طول عمر ابزارهای مختلف برش
  • مصرف بیشتر مایع خنک کننده زیرا بخش زیادی از آن تبخیر می شود.
  • فرسایش بخش های مختلف دستگاه
  • کاهش عمر مفید مبرد خنک کاری

 

دستگاه خنک کننده CNC

 

نکات مهم در مزایای استفاده از دستگاه خنک کننده CNC

حتی در دستگاه های جدید برش CNC که با تکنولوژی نوین ساختـه شـده اند نیز باز هم باید یک خنک کننـده یا چیلر وجود داشتـه باشد. پس نیاز به خنک کاری محل برش نه تنها از بین نرفته بلکه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. اگر حرارت تولید شـده در اسپیندال مهار نشود ممکن است کیفیت کارهای تولید شـده کم شود و مواد اولیه را نیز از دست بدهید. به همین دلیل برای جلوگیری از ضرر و زیان مالی باید به چیلر  دستگاه CNC توجه ویژه ای داشت.

عملیات خنک سـازی باید به صورت مداوم و دوره ای انجام شود تا حرارت ایجاد شـده به قطعات دستگاه آسیب وارد نکند. در این مواقع چیلر خنک کننده CNC به کمک شما آمـده و کار را برای شما آسان می کند. در صورتی که از این سیستم استفاده کنید از مزایای زیر بهره مند خواهید شد:

  • با کاهش خطای دستگاه سی ان سی، کیفیت محصولات تولیدی افزایش پیدا می کند.
  • از آسیب هایی که در اثر حرارت به قطعات و اجزای مختلف دستگاه وارد می شود جلوگیری کرده و کارکرد دستگاه را به حالتی بهینه می رساند.
  • استهلاک چیلر دستگاه CNC را کاهش می‌دهد و عمر مفید آن را افزایش می دهد.
  • سرعت انجام عملیات در دستگاه افزایش پیدا می کند.
  • کم ترین ضایعات تولید را خواهید داشت.
  • میزان تبخیر مایع خنک کننده به حداقل ممکن می رسد.
  • آلودگی هایی مانند بخار یا دود در حین برش کاهش پیدا می کند.

 

 دستگاه خنک کننده CNC کوچک

 

ظرفیت دستگاه خنک کننده CNC

ظرفیت چیلر دستگاه CNC که با وات نمایان می شود در واقع همان توان کاری دستگاه است. هر چه این عدد بزرگ تر باشد فرآیند خنک سازی با قدرت بیشتری انجام می شود. در توان های بالا شما می توانید فشار آب را بیشتر و دمای آن را پایین تر بیاورید به همین دلیل خنک کاری و روان کاری با سرعت و دقت بیشتری انجام می شود. همچنین حجم مایع خنک کننـده ای که در چیلرها با ظرفیت بالا استفاده می شود بیشتر شـده است. در نتیجه سطح گسترده تری را پوشش می دهد. صنایع مختلف با توجه به نیاز خود، ظرفیت مورد نیاز را تعیین و سپس خنک کننده مناسب را خریداری می کنند.

جمع بندی

همان طور که در این مطلب به آن اشاره کردیم باید از یک چیلر دستگاه CNC مناسب استفاده شود. در این صورت کارایی دستگاه و طول عمر آن افزایش پیدا کـرده و کیفیت برش انجام شـده هم بسیار بهتر از قبل می شود. در چیلرهای گوناگون از سیال های مختلفی استفاده می شود. یکی از مهم ترین نکاتی که در حین خرید خنک کننده دستگاه برش سی ان سی باید به آن توجه کنید، ظرفیت یا توان آن است.

اگر ظرفیتی بیشتر از مقدار موردنیاز را خریداری کنید مصرف انرژی در دستگاه افزایش پیدا کرده و هزینه های جانبی زیادی را به شما تحمیل می کند. ما در این مجموعه با ارائه محصولات باکیفیت با قیمتی مناسب تلاش کرده ایم تا رضایت مشتریان را به دست آوریم. ارائه مشاوره رایگان در هنگام خرید و پشتیبانی از محصولات فروختـه شـده از دیگر خدمات ریواس است. به امید آن که از خدمات این مجموعه نهایت رضایت را داشته باشید.

منبع: ریواس جنوب

سوالات متداول

  • دستگاه CNC چیست و چگونه کار می‌کند؟
    دستگاه CNC یک ماشین برش و حکاکی کامپیوتری است که برای برش و حکاکی دقیق چوب و فلز استفاده می‌شود. این دستگاه دستورات خود را از یک رایانه دریافت می‌کند و با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی، طرح‌های مورد نظر را اجرا می‌کند.
  • چیلر در دستگاه CNC چه نقشی دارد؟
    چیلر در دستگاه CNC برای خنک کاری و روان کاری حین عملیات برش استفاده می‌شود. این کار باعث کاهش حرارت و اصطکاک، و در نتیجه افزایش دقت و کیفیت برش می‌شود.
  • اجزای اصلی یک دستگاه برش CNC کدام‌اند؟
    دستگاه‌های CNC از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که شامل کله گی یا Headstock، مرغک، سه نظام، تارت ابزار، بستر تراش، پدال‌ها و سیستم کنترلر هستند.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *