یادگیری نکات مهم در تعمیر فن کویل

فهرست مطالب

در این مقاله از وب سایت ریواس قصد داریم شما را با تعمیر فن کویل و همچنین اطلاعات کاملی از علل خرابی، مزایا و معایب استفاده از آن آشنا کنیم. توجه داشته باشید که تعمیرات باید توسط تکنسین های آموزش دیده انجام شود و کسی که تخصصی در این زمینه ندارد ممکن است کار را بدتر کرده و ایرادات اساسی در فن کویل ایجاد کند.

اکثر فن کویل ها با گذشت زمان و پس از چند سال کار کردن با مشکلاتی روبرو می شوند. این مشکلات ممکن است کاربر را آزار داده و حتی در شرایطی سخت قرار دهد. برای جلوگیری از خرابی فن کویل باید سلامت آن را به صورت دوره ای چک کرد.

دستگاه فن کویل

فن کویل و کاربردهای آن

فن کویل یک سیستم برای ایجاد گرمایش در فصل زمستان یا سرمایش در فصل تابستان است. این سیستم را می توان به صورت دو منظوره سرمایشی و گرمایشی استفاده کرد. البته در برخی از مدل های فن کویل فقط یک عملیات، سرمایش یا گرمایش انجام می شود.

سرمایی که این وسیله ایجاد می کند توسط آب خنک چیلر تولید می شود و گرما نیز با استفاده از آب گرم پکیج یا دیگ تأمین خواهد شد. از فن کویل ها برای تهویه مطبوع هوای ساختمان استفاده می شود. همان طور که از این تعریف مشخص است از این وسیله می توان در اماکن مسکونی، ساختمان های اداری، تجاری یا حتی سوله ها و کارخانه های صنعتی استفاده کرد. قبل از پرداختن به تعمیر فن کویل باید با کاربردهای آن آشنا شوید.

در ادامه به دو کاربرد اساسی فن کویل ها اشاره خواهیم کرد:

  • فن کویل های خانگی: این محصولات تنوع بسیار زیادی دارند و در رنگ ها و طرح های مختلفی تولید می شوند. شما می توانید ظرفیت مناسب آن را با توجه به متراژ مکان مورد نظر تعیین و طرح آن را نیز بر اساس سلیقه خود انتخاب کنید.
  • فن کویل های صنعت: این دسته از سیستم تهویه مطبوع در واقع همان یونیت هیترها هستند. این محصولات ظاهر ظریف و حساسی دارند ولی می توان با توجه به شرایط مختلف طراحی آن ها را تغییر داد. اگر متریالی که برای ساخت آن ها استفاده می شود باکیفیت تر شود، استحکام بیشتری خواهند داشت.

اجزای داخلی فن کویل

علل خرابی فن کویل

اگر فن کویل نتواند گرما یا سرمای دلخواه را در محیط ایجاد کند یا هوای محیط را به خوبی تهویه نماید باید آن را به یک سرویس کار مجرب نشان دهید تا علل خرابی فن کویل را پیدا کرده و آن را رفع کند. به طور کلی هر فن کویلی ممکن است به دلایل زیر خوب عمل نکند:

  • در سیستم مربوط به مولد گرما یا سرمای آن مشکلی پیش آمده باشد.
  • لوله ها و اتصالاتی که گرما یا سرما را به محیط منتقل می کنند با مشکل روبرو شده باشند.
  • هوای حبس شده در داخل کویل با اشکالی اساسی مواجه شده باشد.
  • در داخل فن کویل رسوب هایی باقی مانده باشد که در عملکرد آن ایجاد اختلال می کند.
  • فن نتواند دمش مناسب را داشته باشد و فعالیت آن مطلوب و دلخواه نباشد.

نشانه های خرابی فن کویل

قبل از آن که دست به تعمیر فن کویل بزنید باید آن را به درستی عیب یابی کنید. در غیر این صورت ممکن است با صرف زمانی طولانی و پرداخت هزینه ای قابل توجه باز هم نتوانید مشکل آن را رفع کنید. پس برای تعمیر آن باید قسمت های مختلف زیر را بررسی و سپس رفع عیب کنید:

فن کویل و خروجی

  • بررسی جریان هوای فن کویل

باید از مقدار جریان هوای مناسب در فن ها استفاده کرد. در صورتی که جریان هوا بیشتر از سطح موردنیاز باشد ممکن است فن به درستی کار نکند. از طرفی اگر جریان هوا از مقدار لازم کم تر باشد فرسودگی فن سریع تر اتفاق می افتد. توجه داشته باشید که در صورت کم بودن میزان هوای مصرفی، محیط مورد نظر شما سرد یا گرم نمی شود. به همین دلیل کاربر متوجه خواهد شد که فن کویل با مشکل روبرو شده است.
برای رفع این مشکلات کافی است تا فیلترها را تعویض یا کانال های هوا و کویل ها را پاکسازی کنید. بهتر است یک بار دیگر پیکربندی کانال فن را هم بررسی کنید و در صورتی که مشکل داشت، آن را رفع نمایید.

  • عدم سرد سازی یا گرم سازی فن کویل

برای خنک کردن فضا باید آب خنکی که توسط چیلر تولید می شود در فن کویل ها بچرخد. فرایند گرم سازی هم با آب گرم پکیج انجام می شود. اگر دما یا حجم آب کم تر از میزان مورد نیاز باشد، فن کویل با مشکل اساسی روبرو می شود. در این حالت باید ایراد را در چیلر یا پکیج دنبال کرد.

  • سر و صدای زیاد فـن کویل

ممکن است در هنگام تنظیم دمای فن کویل سر و صدایی اضافی به گوش برسد. در این مواقع باید قطعات اصلی فن کویل بررسی و عیب یابی شوند. معمولاً این نویزها در سرعت های پایین بیشتر به گوش می رسد در صورتی که سرعت فن را زیاد کنید سر و صدای آن کم تر می شود.

اگر می خواهید از سرعت پایین فن کویل استفاده کنید باید دستگاهی را خریداری کنید که برای سرعت های کمتر طراحی شده اند. البته این مشکل را می توان با نصب صداگیر در کانال های متصل به فن کویل نیز رفع کنید. اما در این حالت مقاومت هوا افزایش پیدا می کند و چاره ای جز استفاده کردن از فن قوی تر ندارید.

توجه داشته باشید که سرویس و نگهداری فن کویل از خرابی آن پیشگیری می کند و برای تعمیر فن کویل به صورت تخصصی باید از تکنسین های ماهر ریواس کمک بگیرید. ما در این مجموعه از کادری مجرب و کار آزموده برای تشخیص عیب و رفع مشکلات مربوط به تهویه هوا استفاده می کنیم.

پس جای هیچ نگرانی برای شما باقی نمی ماند. اگر فن کویل شما روشن نمی شود یا در هنگام کار سر و صدای زیادی تولید می کند، حتی اگر گرمایش و سرمایش مطلوبی ندارد باید آن را به متخصصین ریواس بسپارید.

لوله و تصالات فن کویل

راهکارها برای جلوگیری از خرابی فــن کویل

همان طور که به آن اشاره شد باید برای جلوگیری از خرابی فن کویل آن را به صورت دوره ای سرویس کنید. نگهداری و مراقبت از این سیستم، خرابی آن را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. همچنین توصیه می شود ظرفیت فن کویل را متناسب با فضایی که قصد استفاده در آن را دارید انتخاب کنید.

استفاده از فن کویل با ظرفیت بالا هزینه های بیشتری را به شما تحمیل می کند. در صورتی که از همه ظرفیت فن کویل استفاده نکنید ممکن است دستگاه شما زودتر فرسوده شود و به خوبی کار نکند. به همین دلیل باید قبل از خرید با افراد خبره مشورت کرده و ظرفیتی مناسب را تهیه کنید.

هواگیری و تعویض فیلترهای فن کویل هم از خرابی زود هنگام آن جلوگیری می کند. پس اگر می خواهید به تعمیر فن کویل نیازی پیدا نکنید باید تمام موارد و نکات فوق را رعایت کرده و از فن کویل مراقبت کنید و به درستی از آن استفاده نمایید.

انواع فـن کویل

فن کویل ها را بر اساس محل نصب و کاربرد آن به انواع مختلفی تقسیم می کنند که عبارت اند از:

  • فن کویل های زمینی:

یکی از بهترین و متداول ترین فن کویل های موجود در بازار، مدل های زمینی هستند که با هزینه ای بسیار پایین نصب می شوند. نگهداری از این فن ها بسیار ساده است و در حین کار صدای بسیار کمی تولید می کنند. این فن ها هوا را به صورت عمودی به جریان می اندازند. با وجود راندمان خوبی که فن کویل های زمینی دارند اما به دلیل فضایی که اشغال می کنند مناسب همه ساختمان ها نیستند.

فن کویل های دیواری

  • فن کویل های دیواری:

این مدل از فن کویل ها به صورت روکار بر روی دیوار نصب می شوند. این فن ها مانند کولرهای گازی بر روی دیوار نصب می شوند. هزینه نصب، نگهداری و تعمیر فن کویل دیواری هم زیاد نیست. با توجه به ظرفیتی که در اختیار شما می گذارند، قیمت بالایی دارند.

  • فن کویل های سقفی:

این دسته از سیستم های تهویه هوا به سه گروه تقسیم می شوند که در قسمت بعد به طور کامل آن ها را به شما معرفی می کنیم.

انواع فن کویل های سقفی

فن کویل هایی که در سقف ساختمان ها نصب می شوند به سه گروه تقسیم می شوند:

  • فن کویل کاستی در مدل های مختلف با ظرفیت های بالا طراحی و تولید می شوند. از مزایای خرید این محصول می توان به زیبایی ظاهری، نیاز به فضای کم، و راندمان بسیار خوب اشاره کرد. اما هزینه مربوط به سرویس و تعمیر فن کویل کاستی قدری بالاتر از سایر مدل ها است. در این دستگاه از فیلترهای هوا با کیفیت پایین استفاده شـده است.
  • فن کویل سقفی توکار که به دلیل نصب در فضای سقف کاذب یکی از ارزان ترین فن های موجود در بازار هستند. از معایب آن می توان به عدم دسترسی برای سرویس، نگهداری و تعمیر فن کویل اشاره کرد. در این نوع فن می توان با استفاده از کانال کشی تمام فضای داخلی یک ساختمان را گرم یا سرد کرد.
  • فن کویل سقفی کانالی: در این دسته از فن کویل ها کانال هایی برای ورود و خروج هوا وجود دارد که می تواند هوا را با فشار بالا به جریان بیندازد. به همین دلیل به آن ها فن کویل پرفشار هم گفتـه می شود.

دریچه خروجی فن کویل

مزایا و معایب فن کویل

امروزه با توجه به تنوع سیستم های تهویه هوا، رقبای زیادی برای فن کویل ها وجود دارند. اگر شما فن کویل را برای تهویه هوای مکان مورد نظر خود انتخاب کنید از مزایای زیر بهره مند خواهید شد:

  • تنظیم مستقل دما: فن کویل‌ها امکان تنظیم دما را برای هر بخش از ساختمان به صورت مستقل فراهم می‌کنند، که برای ساختمان‌های بزرگ با تعداد زیادی از واحدهای فن کویل مفید است.
  • مقرون به صرفه برای فضاهای بزرگ: استفاده از فن کویل در ساختمان‌های بزرگ با متراژ بالا به دلیل امکان استفاده از چندین واحد و چیلر یا پکیج، مقرون به صرفه‌تر از کولر گازی و داکت اسپیلت است.
  • تجهیزات کمتر برای نصب: در مقایسه با سیستم‌های تهویه مانند کولرهای گازی، فن کویل‌ها نیاز به تجهیزات کمتری برای نصب دارند و فاصله بین یونیت‌های داخلی و خارجی محدود نیست.
  • تنوع در مدل‌ها: فن کویل‌ها دارای تنوع زیادی هستند و می‌توان آنها را با توجه به معماری ساختمان و فضای موجود انتخاب کرد.
  • کارآیی بالا در گرمایش: فن کویل‌ها برای گرم کردن فضا از پکیج یا دیگ‌های مخصوص استفاده می‌کنند که مصرف انرژی کمتری نسبت به سیستم‌های گرمایشی با هیت پمپ و کمپرسور دارند.
  • کیفیت بالاتر گرمایش: فن کویل‌ها هوا را با کیفیت بالاتری گرم می‌کنند و در مناطق با شرایط آب و هوایی سرد، نسبت به کولرهای گازی و داکت اسپیلت‌ها مؤثرتر هستند.
  • تهویه مطبوع از سقف: فن کویل‌های سقفی امکان ایجاد تهویه مطبوع و فشار مثبت در فضا را فراهم می‌کنند، که یکی دیگر از مزایای آنها است.

همه چیز در مورد تهویه مطبوع صنعتی و راهنمایی در مورد انتخاب این سیستم که باید بدانید.

جمع بندی

در این مطلب تلاش کردیم شما را با فن کویل و کاربرد آن آشنا کنیم. در ادامه با معرفی علل خرابی فن کویل و بهترین روش ها برای تعمیر فن کویل، اطلاعات کافی در این زمینه را به شما ارائه کردیم. اکنون به خوبی می دانید که چگونه باید یک فن کویل را سرویس کرد.

ما در مجموعه ریواس با به کارگیری کادری متخصص می توانیم فن کویل شما را به صورت تخصصی عیب یابی کنیم. به همین دلیل توانستـه ایم رضایت صددرصدی مشتریان خود را به دست آوریم. شما می توانید برای استفاده از خدمات متنوع این مجموعه به وب سایت ریواس مراجعه و از مشاوره رایگان کارشناسان بهره مند شوید.

منبع: ریواس جنوب

سوالات متداول

  • چه زمانی باید فن کویل را سرویس کنیم؟
    سرویس دوره‌ای فن کویل برای جلوگیری از خرابی و حفظ عملکرد مناسب آن ضروری است. توصیه می‌شود سرویس فن کویل به صورت سالانه و توسط تکنسین‌های ماهر انجام شود.
  • چگونه می‌توان علت خرابی فن کویل را تشخیص داد؟
    علائمی مانند عدم تولید گرما یا سرما کافی، سر و صدای زیاد، و مشکلات در جریان هوا نشان‌دهنده خرابی فن کویل هستند. در این موارد باید توسط یک متخصص بررسی شود.
  • چگونه می‌توان جلوی خرابی فن کویل را گرفت؟
    برای جلوگیری از خرابی فن کویل، باید نگهداری منظم انجام دهید که شامل تعویض فیلترها، هواگیری، و بررسی عملکرد کلی دستگاه است.
  • فن کویل چه مزایا و معایبی دارد؟
    فن کویل‌ها امکان تنظیم دما به صورت مستقل در هر بخش از ساختمان را فراهم می‌کنند و برای فضاهای بزرگ مناسب‌ترند. با این حال، ممکن است هزینه‌های نگهداری بالاتری داشته باشند و در بعضی موارد سروصدای بیشتری تولید کنند.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *