سیستم تهویه مطبوع کارخانه

فهرست مطالب

یکی از مهم ترین سیستم هایی که در کارخانه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، سیستم تهویه مطبوع است. این سیستم ها می توانند هوای داخل محیط کارخانه را به بیرون هدایت کنند و هوای تازه را وارد محیط نمایند. در واقع می توان گفت تهویه مطبوع کارخانه وظیفه بسیار مهمی بر عهده دارد و آن تامین هوای تازه برای کارکنان داخل کارخانه است.

 اگر در کارخانه ها از سیستم تهویه مطبوع استفاده نشود، ممکن است فضا در معرض رطوبت و آلاینده های محیطی قرار بگیرد و محصولات و دستگاه های شما به شدت آسیب ببینند. در ادامه مطلب به معرفی سیستم تهویه مطبوع موجود در کارخانه ها و اهمیت آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

 

 

سیستم تهویه مطبوع کارخانه چیست؟

در ابتدا مطلب بهتر است شما را بهتر و بیشتر با سیستم تهویه مطبوع موجود در کارخانه ها آشنا کنیم. در کارخانه ها استفاده از سیستم های تهویه مطبوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. فن های بسیار قوی و سیستم های تهویه مکانیکی اغلب وظیفه تهویه محیط کارخانه را بر عهده دارند و می توانند هوای تازه را به محیط وارد کنند و هوای آلوده را از آن خارج نمایند.

این سیستم ها قادر هستند تا شرایط دمایی و رطوبت را به صورتی کنترل کنند که هوای تازه همواره در محیط وجود داشته باشد. امروزه اگزاست فن های بسیار قوی در بازار موجود هستند که می توانند به خوبی هوای فضای داخلی کارخانه را به بیرون بفرستند و هوای تازه در محیط ایجاد کنند. علاوه بر آن شما می توانید تنظیماتی را به این فن ها بدهید که دما را به میزان خاصی نگه دارند و از ورود رطوبت به داخل محیط جلوگیری کنند.

فن های استفاده شده برای سیستم تهویه مطبوع می توانند با استفاده از مکش بسیار قوی تمامی هوای آلوده و رطوبت موجود در کارخانه را به بیرون انتقال دهند و فضایی تمیز و بدون رطوبت را برای شما به ارمغان بیاورند.

همچنین اگزاست فن ها می توانند هزینه های مربوط به برق و انرژی را به میزان زیادی کاهش دهند. علاوه بر این شما نیازی به صرف هزینه های بسیار زیاد برای تعمیرات یا بررسی  های دوره ای نخواهید داشت و می توان گفت هزینه نگهداری این فن ها برای شما بسیار ارزان خواهد بود.

 

لوله های متصل به سیستم تهویه مطبوع

 

نحوه عملکرد سیستم تهویه مطبوع کارخانه

حال نوبت به آن رسیده که شما را با چگونگی عملکرد سیستم های تهویه مطبوع موجود در کارخانه ها آشنا کنیم. در کارخانه های مختلف ممکن است از تجهیزات متفاوتی برای تهویه محیط استفاده شود.

اما اغلب کارخانه ها از فن های بسیار بزرگ یا همان اگزاست فن ها برای تهویه مطبوع استفاده می کنند. برای این که بهتر با نحوه عملکرد سیستم های تهویه مطبوع آشنا شوید بهتر است به طور جداگانه به شما بگوییم که این سیستم ها چگونه کار می کنند. این سیستم ها 3 روش اصلی برای تهویه هوا دارند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

  • سیستم های تهویه مطبوع به صورت لوله کشی شده

سیستم های تهویه مطبوع از نوع لوله کشی در قسمت خارجی ساختمان دارای لوله هایی هستند که در آن ها مبرد یا آب جریان دارد و با یونیت های داخلی اتصال دارند. از این طریق می توانند هوای تازه را درون کارخانه به وجود آورند و هوای آلوده را به بیرون ارسال کنند.

  • سیستم های تهویه به صورت کانالی

در برخی از کارخانه ها تعدادی کانال قرار داده شده که با استفاده از آن هوای تازه در تمامی قسمت ها جریان پیدا می کند. این کانال ها به دستگاه های هواساز متصل می شوند و از طریق آن می توانند هوای آلوده را به بیرون بفرستند و هوای تازه در محیط داشته باشند. علاوه بر این شما می توانید به وسیله یک سری تنظیمات در دستگاه هواساز دما را به یک میزان خاص نگه دارید.

  • سیستم های ترکیبی

این سیستم ها از لوله کشی و کانال در کنار هم استفاده می کنند. در کارخانه ها بهتر است بیشتر از این مدل سیستم استفاده شود تا تهویه مطبوع به بهترین شکل خود انجام بگیرد.

در کارخانه های بزرگ اغلب نمی توان از کانال ها یا لوله کشی به صورت تکی استفاده کرد و استفاده از این دو در کنار هم بهترین گزینه برای شما خواهد بود تا بتوانید هوایی تمیز و تازه در محیط خود داشته باشید.

 

مهندسین در حال بررسی کارکرد سیستم تهویه

 

انواع مختلف سیستم های دستگاه تهویه مطبوع کارخانه

همان طور که می دانید سیستم های تهویه مطبوع موجود در کارخانه ها دارای انواع مختلفی هستند. شما می توانید انواع متنوع این سیستم ها را بر اساس ابعاد کارخانه، نوع کاربری آن و … انتخاب کرده و مورد استفاده قرار دهید.

از جمله این سیستم ها می توان به چیلر ها، دستگاه های اکونوپک، زنت، یونیت و واشر اشاره کرد. در ادامه هر یک از این دستگاه ها را به صورت جداگانه به شما معرفی خواهیم کرد.

  • دستگاه چیلر برای تهویه مطبوع کارخانه

چیلر یکی از دستگاه هایی است که می تواند از طریق لوله کشی های آب سرد و گرم هوای تازه تولید کند. آب سرد و گرم به وسیله لوله ها به دستگاه های توزیع کننده می رسند و سپس فن ها هوای تازه را از کنار کویل ها رد می کنند.

پس از آن شما می توانید تنظیماتی در مورد دمای محیط به دستگاه های توزیع کننده هوا بدهید و هوای تازه را با دمای مطلوب در محیط خود داشته باشید.

  • دستگاه های اکونوپک برای تهویه مطبوع

این مدل از دستگاه ها شباهت بسیار زیادی به دستگاه های زنت دارند. تنها تفاوت این دستگاه با زنت ها این است که در این سیستم قطعات مربوط به گرم کردن آب روی خود دستگاه قرار می گیرد.

این دستگاه می تواند از طریق گرم کردن آب و روش تبخیر، فیلترینگ هوا را انجام دهد و هوای تازه را به محیط شما وارد کند. این دستگاه هزینه نگه داری پایینی دارد و برای استفاده از آن نیازی به بویلر و پکیج احتیاجی نخواهید داشت.

 

دریچه های خروجی تهویه مطبوع در فضای بیرونی کارخانه

 

  • دستگاه پکیج یونیت تهویه مطبوع

زمانی که چیلرهای تراکمی مدل هوا خنک و دستگاه های هواساز با هم ترکیب می شوند، پکیج یونیت تولید می شود. در این مدل از تهویه مطبوع لوله کشی وجود ندارد و چیلر بدون هیچ واسطه ای به دستگاه هوا ساز اتصال پیدا می کند. شما با استفاده از این دستگاه می توانید میزان رطوبت محیط را تنظیم کرده و هوا را به طور کامل فیلتر نمایید.

  • دستگاه های زنت برای تهویه مطبوع کارخانه ها   

این دستگاه ها قابلیت سرمایش و گرمایش را دارند. عمل سرمایش در این دستگاه با استفاده از تبخیر مایعات و عمل گرمایش از طریق لوله های آب گرم انجام می شود. این دستگاه ها به بویلر یا پکیج برای گرم کردن آب نیاز دارند. هوای ورودی به کارخانه می تواند توسط این دستگاه به طور کامل فیلتر شود.

  • دستگاه ایر واشر و تهویه مطبوع کارخانه

نحوه عملکرد ایر واشر بر اساس سرمایش به صورت تبخیری است. ایر واشر ها یکی از ساده ترین سیستم های تهویه مطبوع هستند که در کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین شما می توانید با متصل کردن این دستگاه ها به هواساز رطوبت موجود در هوا را به میزان قابل توجهی از بین ببرید و هوایی تازه و خشک داشته باشید.

مهم ترین نکات در راه اندازی سیستم تهویه مطبوع کارخانه

برای این که بتوانید یک سیستم تهویه مطبوع مناسب داشته باشید که به طور دقیق به تهویه هوا کارخانه می پردازد باید یک سری نکات را مد نظر داشته باشید. برای این که نصب سیستم های شما با موفقیت همراه باشد باید گام هایی که در ادامه بررسی می کنیم را با دقت انجام دهید.

  • تعیین کردن نقاط اصلی برای تهویه

پیش از این که اقدام به نصب سیستم تهویه مطبوع در کاخانه تان کنید بهتر است اولویت ها را مشخص کنید. به عنوان نمونه ببینید می خواهید تمام قسمت های مجموعه تهویه شود یا تنها قصد تهویه بخش بخصوصی را دارید.

باید دقت داشته باشید که بهتر است برای نصب سیستم تهویه مطبوع از افراد متخصص کمک بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل نقاط مورد نظرتان را پیدا کنید و سپس کانال ها و لوله کشی های مربوطه را انجام دهید.

 

لوله کشی و اتصالات تهویه مطبوع

 

  • در نظر داشته باشید که ممکن است فضا تغییر کند

برخی از مواقع ممکن است کاربری کارخانه شما تغییر کند یا بخواهید بخش هایی که برای تهویه انتخاب کرده اید را تغییر دهید. در این زمان بهتر است پیش از نصب، کانال ها و لوله کشی ها را به صورت انعطاف پذیر انجام دهید تا در صورت نیاز بتوانید مکان آن ها را تغییر دهید و آن ها را در جای دیگری بگذارید.

  • در نظر گرفتن جریان هوا

بهتر است پیش از نصب سیستم تهویه مطبوع جریان هوا را نیز در نظر داشته باشید. البته ممکن است خودتان نتوانید جهت هوا را تشخیص دهید؛ بنابراین بهتر است از یک متخصص برای این کار استفاده کنید تا بتوانید به بهترین شکل هوای داخل کارخانه را تامین کنید و برای تامین هوای تازه و خروج هوای آلوده به مشکل نخورید.

  • توجه به جنس متریال استفاده شده در تجهیزات

همواره سعی کنید در زمان خرید متریال مربوط به تهویه مطبوع برای کارخانه ها از متریال با کیفیت و مرغوب استفاده کنید. در تلاش باشید تا از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید تجهیزات مربوط به تهویه مطبوع استفاده کنید.

فروشگاه های معتبر اغلب از متریال با کیفیت و مرغوب استفاده می کنند و شما می توانید در زمان خرید مطمئن باشید که تجهیزات شما کاملا مناسب است.

  • آب بندی و عایق کاری مناسب برای تهویه مطبوع

مسئله بعدی که باید پیش از نصب دستگاه های تهویه مطبوع به آن توجه داشته باشید عایق کاری و آب بندی تهویه مطبوع است. برخی از دستگاه ها با استفاده از آب کار می کنند و برای این که به مشکل نخورند باید عایق بندی شوند.

در صورتی که نتوانید به درستی این محصولات را عایق بندی کنند ممکن است در طول زمان به مشکل بخورید.

 

سیستم های مطبوع در کارخانه

 

اهمیت سیستم مطبوع در کارخانه

همان طور که می دانید در هوا آلاینده های مختلفی وجود دارد و بر اساس نوع کاربری کارخانه این آلاینده ها ممکن است متفاوت باشند. همچنین رطوبت موجود در هوا نیز می تواند به میزان زیادی باعث آسیب دیدن دستگاه ها و محصولات شما شود.

در این زمان سیستم های تهویه مطبوع به کمک شما می آیند و شما می توانید با استفاده از آن ها هوای تازه و فاقد آلاینده در محیط خود ایجاد کنید.  علاوه بر این شما می توانید با استفاده از این سیستم ها دمای هوای داخل کارخانه را به یک میزان نگه دارید و از ورود رطوبت به داخل آن جلوگیری کنید.

همچنین سیستم های تهویه مطبوع می توانند در فصول سرد سال هوای گرم و در فصول گرم، هوای خنک برای شما به ارمغان آورند و میزان کارایی نیروی کار شما را بهبود ببخشند و از دستگاه های شما در برابر آسیب محافظت کنند.

این سیستم ها به میزان زیادی روی روند کار و خستگی نیروی کار شما تاثیر می گذارند و با ایجاد دمای مطلوب بازدهی بیشتری برای شما به ارمغان می آورند

 

مقاله مرتبط: تهویه مطبوع صنعتی

 

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم شما را با تهویه مطبوع کارخانه آشنا کنیم. سیستم تهویه مطبوع یکی از مهم ترین سیستم های موجود در کارخانه ها است که به تنظیم دما، رطوبت و تامین هوای تازه می پردازد. این سیستم می تواند به میزان زیادی نیازهای شما را برای ورود هوای تازه و خروج هوای آلـوده را برطرف کند.

انواع مختلفی از سیستم های تهویه مطبوع در بازار وجود دارند که از جمله آن ها می توان به چیلر ها، اکونوپک، زنت، ایر واشر و پکیج یونیت اشاره کرد. شما می توانید از طریق وب سایت ریواس تمامی محصولات مربوط به تهویه مطبوع کارخانه تان را تامین کرده و از طریق این شرکت آن ها را نصب کنید.

منبع: ریواس جنوب

سوالات متداول

  • سیستم تهویه مطبوع کارخانه چیست و چرا مهم است؟
    سیستم تهویه مطبوع کارخانه شامل دستگاه‌هایی است که هوای تازه را وارد محیط کارخانه می‌کنند و هوای آلـوده را خارج می‌سازند. این سیستم‌ها دما و رطوبت را کنترل می‌کنند و برای حفظ سلامتی کارکنان و حفاظت از تجهیزات کارخانه حیاتی هستند.
  • چگونه سیستم‌های تهویه مطبوع کار می‌کنند؟
    سیستم‌های تهویه مطبوع معمولاً از فن‌های قوی برای تهویه هوا استفاده می‌کنند. سه روش اصلی وجود دارد: سیستم‌های لوله‌کشی شـده، سیستم‌های کانالی، و سیستم‌های ترکیبی که هم لوله‌کشی و هم کانالی هستند.
  • انواع مختلف سیستم‌های تهویه مطبوع کارخانه چه هستند؟
    انواع مختلف سیستم‌های تهویه مطبوع شامل چیلرها، دستگاه‌های اکونوپک، دستگاه‌های زنت، پکیج یونیت‌ها و ایر واشرها می‌باشند. هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند و بر اساس نیاز و ابعاد کارخانه انتخاب می‌شوند.
  • چه نکاتی را باید هنگام راه‌اندازی سیستم تهویه مطبوع کارخانه در نظر گرفت؟
    هنگام راه‌اندازی، باید نقاط اصلی برای تهویه، احتمال تغییر در کاربری فضا، جهت جریان هوا، کیفیت متریال تجهیزات، و اهمیت آب‌بندی و عایق‌کاری را در نظر گرفت.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *